Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Публикации - Im@n

Страници: [1] 2 3 ... 24
1
може да я види и измие.Аллах знае най-добре.

2
ИСЛЯМСКА КУЛТУРА И ГЕОГРАФИЯ / Re:Нов сайт...
« -: 11 септември 2011, 18:55:29 »
много интересно, джаззакАллах.

3
АКТУАЛНИ ТЕМИ / Re:Честит празник!
« -: 08 септември 2011, 13:34:58 »
амин

4
АКТУАЛНИ ТЕМИ / Re:Честит Месец Рамадан !
« -: 06 август 2011, 02:11:01 »
Рамадан Мубарак!

5
Уа алейкум салам.Аллах да е доволен от вас!

6
В името на Аллах,

Сура Йа Син е 36-тата сура в Курана.

Силата на Суа Йа Син

Ал-Хафиз Абу Я’ла предава,че Абу Хурейра,нека Аллах е доволен от него,казал:,,Пророка на Аллах каза:
«مَنْ قَرَأَ يس فِي لَيْلَةٍ أَصْبَحَ مَغْفُورًا لَهُ، وَمَنْ قَرَأَ حم الَّتِي يُذْكَرُ فِيهَا الدُّخَانُ أَصْبَحَ مَغْفُورًا لَه»

(Който рецитира Йа Син нощем,ще се събуди опростен,който рецитира Ха Мим в която Ад- Духан (Пушекът) се споменава,ще се събуди опростен.’’) Веригата от разказвачи е добра(Джайид).Ибн Хиббан записва в своят Сахих,че
Джундуб бин ‘Абдулла,нека Аллах е доволен от него,казал:,,Пророка на Аллах e казал:

«مَنْ قَرَأَ يس فِي لَيْلَةٍ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ غُفِرَ لَه»
(Който рецитира Йа Син,желаейки Лицето на Аллах,ще бъде опростен.’’)

[بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ]

В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!
[يس - وَالْقُرْءَانِ الْحَكِيمِ - إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ - عَلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ - تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ - لِتُنذِرَ قَوْماً مَّآ أُنذِرَ ءَابَآؤُهُمْ فَهُمْ غَـفِلُونَ - لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لاَ يُؤمِنُونَ ]
(Йа Син.) (2. Кълна се в мъдрия Коран!) (3. [О, Мухаммад] ти наистина си от пратениците) (4. по правия път ¬) (5. низпослан от Всемогъщия, Милосърдния, ) (6. за да предупредиш хора, чиито бащи не бяха предупредени, затова са нехайни. ) (7. Сбъдна се словото за повечето от тях ¬ те не са вярващи, )

(1.Йа Син.) Тези букви в началото на тази и други сури са едно от чудесата на Курана,чието значение знае само Аллах.

(2.Кълна се в мъдрия Куран) означава,Ал-Мухкам (съвършен) ,който не може да бъде обграден с лъжи.
[إِنَّكَ]

(3. [О, Мухаммад] ти наистина си от пратениците)
[لَمِنَ الْمُرْسَلِينَعَلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ ]

(4.(Пророците) по правия път. ¬) означава:следващи правилната методология и религия,също и Висшите Закони (на Аллах).
[تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ]

(5. низпослан от Всемогъщия, Милосърдния, ) значи,че тези напътствия,която вие имате са откровение от Господ Всемогъщия,Който е Най-Милосърдния към Неговите вярващи слуги.Това е като в аята:

[وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَـبُ وَلاَ الإِيمَـنُ وَلَـكِن جَعَلْنَـهُ نُوراً نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِى إِلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ - صِرَطِ اللَّهِ الَّذِى لَهُ مَا فِى السَّمَـوَتِ وَمَا فِى الاٌّرْضِ أَلاَ إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الاٍّمُورُ ]
(52. Така и на теб [о, Мухаммад] разкрихме дух с Нашата повеля. А преди ти не знаеше нито какво е Книгата, нито вярата. Ала Ние го сторихме светлина, с която напътваме когото пожелаем от Нашите раби. Ти насочваш към правия път ¬
53. пътя на Аллах, Комуто принадлежи всичко на небесата и всичко на земята. Да! При Аллах се връщат делата.) (42:52-53)



[لِتُنذِرَ قَوْماً مَّآ أُنذِرَ ءَابَآؤُهُمْ فَهُمْ غَـفِلُونَ
(6. за да предупредиш хора, чиито бащи не бяха предупредени, затова са нехайни.)
Това се отнася за Арабите,на които не е пращан предупредител преди него (преди Мухаммад с.а.с.).Това,че се споменават самостоятелно не означава,че другите не се включват,също както споменаването на някои лица не означава,че всички други се изключват.Вече споменахме аята и Хадисите Мутауатир които изясняват,че мисията на Пророка е универсална,когато обеснявахме значението аята:

[قُلْ يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا]
(Кажи: “О, хора, аз съм Пратеника на Аллах при всички вас ¬.’’(7:158).
[لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ]

(7. Сбъдна се словото за повечето от тях ¬ ) Ибн Джарир казва,’’Наказанието е гибелно за тях,защото Аллах го е предопределил в Майката на Книгите (Ал-Лаух Ал-Махфуз) ,че те няма да повярват.
[فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ]
(те не са вярващи.) в Аллах или Неговите Пратеници.

[إِنَّا جَعَلْنَا فِى أَعْنـقِهِمْ أَغْلَـلاً فَهِىَ إِلَى الاٌّذْقَـنِ فَهُم مُّقْمَحُونَ - وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً ومِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأغْشَيْنَـهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ - وَسَوَآءُ عَلَيْهِمْ أَءَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤمِنُونَ - إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخشِىَ الرَّحْمـنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ - إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَاَ قَدَّمُواْ وَءَاثَارَهُمْ وَكُلَّ شىْءٍ أَحْصَيْنَـهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ ]

(8. и сложихме на врата им окови до брадата, и са държани с вдигната глава.) (9. И сложихме пред тях ограда ,и зад тях ¬ ограда ,и ги затулихме, та не виждат.) (10. И е все едно дали ги предупреждаваш или не ги предупреждаваш, те не вярват.) (11. Ти убеждаваш само онзи, който следва Напомнянето и в уединение се страхува от Всемилостивия. Благовествай го за опрощение и щедра награда! ) 12. Ние съживяваме мъртвите. И записваме какво са направили отнапред, и следите им подир тях, и отбелязваме всичко в ясна книга.)
Полужението на Тези,на които е предопределено да са от сред Орисаните
Аллах казва:’’В случая когато на тези,на които им е предопределено да са сред орисаните (към гибел) дойде напътствие,Ние ги направихме като човек,който има окови около врата и този,чиито ръце са завързани заедно под брадичката му така,че главата му сочи нагоре.’’Както Аллах казва:

[فَهُم مُّقْمَحُونَ]

(и са държани с вдигната глава) Споменавайки оковите около вратовете им,което е достатъчно и не е нужно да се споменават ръцете,въпреки че те се споменават косвено.Ал-‘Ауфи казва,цитирайки Ибн ‘Аббас,нека Аллах е доволен от него,визирайки следната ая:

[إِنَّا جَعَلْنَا فِى أَعْنـقِهِمْ أَغْلَـلاً فَهِىَ إِلَى الاٌّذْقَـنِ فَهُم مُّقْمَحُونَ ]
( Наистина сложихме на врата им окови до брадата, и са държани с вдигната глава.) Е като следната ая:

[وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ]
(И не сторвай ръката ти да е прикована към шията [в скъперничество](17:29) ,сочеща,че техните ръце са завързани за вратовете и те не могат да ги протегнат за да направят каквито и да било добри дела.

[وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً]
(9. И сложихме пред тях ограда,) Муджахид казва,’’Между тях и истината.’’
[ومِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً]

( и зад тях ¬ ограда) Муджахид казва,’’Между тях и истината така,че те са объркани.’’
Катада казва,’’Те се движат от една заблуда към друга.’’
[فَأغْشَيْنَـهُمْ]

(и ги затулихме) означава,’’Ние им ослепихме очите за истината.’’
[فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ]

(за да не виждат.) значи,че те не могат да се възползват от доброто,или да се напътят към него.Ибн Джарир казва,’’Беше разказано от Ибн ‘Аббас,нека Аллах е доволен от него,че той рецитирал ‘’Фа а’шайнахум’’(вместо Фа’агшайнахум),от Ал-‘Аша (слабост в зрението,слепота),което се отнася за окото.’’Абдур-Рахман бин Зайд бин Аслам казва,’’Аллах поставя таи бариера между тях,Исляма и Имана така,че те никога няма да ги достигнат,’’ и рецитираше:

[إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ - وَلَوْ جَآءَتْهُمْ كُلُّ ءايَةٍ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الاٌّلِيمَ ]
(Онези, спрямо които се потвърди словото на твоя Господ, не ще повярват, дори при тях да дойде всякакво знамение, докато не видят болезненото мъчение.(10:96-97)
После каза,’’Който е възпрян от Аллах,никога няма да е способен.’’Икрима казва,’’Абу Джахл (враг на Исляма) каза:’’Ако видя Мухаммад,ще направя това и това.’’Тогава Аллах низпосла:

[إِنَّا جَعَلْنَا فِى أَعْنـقِهِمْ أَغْلَـلاً
( Наистина ,сложихме на врата им окови ....) до:
[فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ]
(така,че не могат да виждат)''

Той споделя,’’Те казваха,’Мухаммад е тук’,и добавяше,’Къде е?Къде е?-и не можеше да го види.’’Ибн Джарир предава същото.
[وَسَوَآءُ عَلَيْهِمْ أَءَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤمِنُونَ ]

(10. И е все едно дали ги предупреждаваш или не ги предупреждаваш, те не ще вярват) означава:Аллах е предопределил това,че те ще бъдат заблудени така,че предупрежденията няма да им помогнат или имат някакъв ефект над тях.Подобно на това е значението в началото на Сура ал-Бакара;също Аллах казва:

[إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ - وَلَوْ جَآءَتْهُمْ كُلُّ ءايَةٍ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الاٌّلِيمَ ]
(Наистина онези, спрямо които се потвърди словото на твоя Господ, не ще повярват,дори при тях да дойде всякакво знамение, докато не видят болезненото мъчение.)(10:96-97)

[إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ]
(11. Ти убеждаваш само онзи, който следва Напомнянето) значи,’само вярващите ще се възползват от твоето предупреждение тези,който следват Напомнянето’,което е Курана.

[وَخشِىَ الرَّحْمـنَ بِالْغَيْبِ]
(и в уединение се страхува от Всемилостивия.) значи,дори и никой да не го вижда,Аллах Превеликия го вижда,човека знае,че Аллах го наблюдава и го вижда какво прави.
[فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ]

(Благовествай го за опрощение ) т.е. опрощение на греховете
[وَأَجْرٍ كَرِيمٍ]

(и щедра награда) означава:такава,която е пребогата велика и красива.Това както в аята:
[إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ]

(За онези, които и в уединение се боят от своя Господ, наистина има опрощение и голяма награда.)(67:12).
[إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى]

(12. Ние съживяваме мъртвите.) сочи Съдния Ден.Също и,че Аллах дава живот на сърцето на когото Той пожелае сред неверниците, тези чиито сърца умират в заблуда Аллах може да ги напъти към истината.Както Аллах кава,след като споменава твърдостта на сърцето:
[اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يُحْىِ الاٌّرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الاٌّيَـتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ]

(Знайте, че Аллах съживява земята след нейната смърт! Разясняваме ви знаменията (аятите), за да проумеете!)(57:17)
[وَنَكْتُبُ مَاَ قَدَّمُواْ]

(И записваме какво са направили отнапред),означава:техните дела.
[وَءَاثَارَهُمْ]

(, и следите им подир тях) значи,’Ние записахме делата,които те сами извършваха и наследството,което оставиха,така,че Ние ще им отвърнем така:ако е добро (добри дела),тогава ще ги наградим,ако е лошо,тогава ще ги накажем.’Значението тук е като в Хадиса:

13. И им дай пример с жителите на селището, при което дойдоха пратениците!

«مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا، وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا، وَمَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً سَيِّـــئَـةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئًا»

(Който започне (даде за пример) нещо добро в Исляма ще му се запише ,и награда равна на това,което всички след него правят също,без тази награда да бъде и най-незначително намалена.Който започне(даде за пример) нещо лошо в Исляма,ще носи бреме заради това и бреме ,което се равнява на това на всички,които го извършват след него,без това бреме да бъде и най-незначително намалено.)Записан от Муслим,предаден от Джарир бин ‘Абдулла Ал-Баджали,нека Аллах да е доволен от него,в който се описва подробно историята на хората от плементо Мудар,които се обличали във вълнени дрипи.Ибн Аби Хатим записва хадиса в пълната му версия от Джарир бин ‘Абдулла,нека Аллах е доволен от него.В него Пророка (с.а.с.) рецитира:
[وَنَكْتُبُ مَاَ قَدَّمُواْ وَءَاثَارَهُمْ]

(И записваме какво са направили отнапред, и следите им подир тях) Муслим също го записва с различна верига разказвачи.Има и друг Хадис в Сахих Муслим от Абу Хурайра,Аллах да е доволен от него,който казва:’’Пророка на Аллах каза:

«إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ: مِنْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ، أَوْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ مِنْ بَعْدِه»

(Когато сина на Адам умре,всички негови дела прекъсват,освен три:знание,което е от полза на другите,праведно дете,което се моли за него или текуща милостиня,която е оставил след себе си.)’’Суфиан Ат-Таури предава,че Абу Са’ид казал:’’Чух Муджахид да казва относно тази Ая:

[إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَاَ قَدَّمُواْ وَءَاثَارَهُمْ]

(12. Ние съживяваме мъртвите. И записваме каквото са направили отнапред, и следите им подир тях)’’Каквото са загърбили от времето на заблудата.’’(т.е.преди Исляма) Ибн Аби Наджих и други казват,цитирайки Муджахид:

[مَاَ قَدَّمُواْ]

(каквото са направили отнапред),’’Техните дела.’’

[وَءَاثَارَهُمْ]
(и следите им) Той казва:’’Техните стъпки.’’Това е мнението и на Ал-Хасан и Катада

[وَءَاثَارَهُمْ]
(и следите им) значи техните стъпки.Катада казва::’’Ако Аллах трябваше да пренебрегне нещо заради тебе,О сине на Адам,Той би пренебрегнал това,че вятърът може да премахне някои от тези стъпки.’’Но Той зачита отпечатъците на сина на Адам и всички негови дела;Той дори зачита отпечатъците и каквото те представляват които служат за подчинение към Аллах или неподчинение.Така,че който може да запише стъпките си като служба към Аллах,нека го направи.Имам Ахмад записва от Джабир Ибн ‘Абдулла,нека Аллах е доволен от него:’’Имаше празно място около Джамията и Бану Салама искаше да се премести,за да бъде по-близо до Джамията.Когато Рассул-Аллах чу това,им каза:

«إِنَّهُ بَلَغَنِي أَنَّكُمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَنْتَقِلُوا قُرْبَ الْمَسْجِدِ؟»

(Чух,че искате да се преместите близо до Джамията) Отвърнаха :’’Да,О Рассул-Аллах,

«يَا بَنِي سَلِمَةَ دِيَارَكُمْ تُكْتَبْ آثَارُكُمْ، دِيَارَكُمْ تُكْتَبْ آثَارُكُم»

(О,Бану Салама,стойте където сте и вашите стъпки ще бъдат записани,стойте където сте и стъпките ви ще бъдат записани.)’’

Същите думи записва Муслим от Джабир,нека Аллах е доволен от него.Имам Ахмад пише,че ‘Абдулла бин ‘Амр,Аллах да е доволен от него казал:’’Мъж почина в Ал-Медина и Пророка се моли за него и каза:
«يَا لَيْتَهُ مَاتَ فِي غَيْرِ مَوْلِدِه»

(Де да беше умрял на място различно от родното му !)Човек измежду хората каза:’’Защо ,О Рассул-Аллах’’Пророка на Аллах отвърнал:

«إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا تُوُفِّيَ فِي غَيْرِ مَوْلِدِهِ، قِيسَ لَهُ مِنْ مَوْلِدِهِ إِلَى مُنْقَطِعِ أَثَرِهِ فِي الْجَنَّة»
(Когато човек умре на място различно от това на рождението му,то ще бъде измерено за него,от мястото където е роден до там,където стъпките му свършват,(и това място ще е определеното за него в Рая.)’’Записан също от Наса’и и Ибн Маджа’.
Ибн Джарир предава ,че Тхабит казал:’’Движех се с Анас и започнах да ходя бързешким.Той ми взе ръката и започнахме да се движим бавно.Когато завършихме молитвите си Анас каза:’’Движех се с Зайд бин Тхабит и ходех бързо и той каза:О Анас!Не чувстваш ли,че стъпките ти се записват’’ Няма противоречие между първия и втория хадис,напротив:това показва същото нещо,но с по-голяма тежест.Защото тези стъпки са записвани,така,че тези,които дават пример,независимо добър или лош,е по-възможно да бъдат записани.И Аллах знае най-добре.

[وَكُلَّ شىْءٍ أَحْصَيْنَـهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ]

(И записваме какво са направили отнапред, и следите им подир тях, и отбелязваме всичко в Имам Мубин (ясна книга).означава,че всичко съществуващо е прецизно диктувано и записвано в Ал-лаух Ал-Махфуз.Ал-Имам Ал-Мубин тук се отнася за източника на всички записи.Това е мнението на Муджахид,Катада и ‘Абдур-Рахман бин Зайд бин Аслам.Подобно на казаното от Аллах:

[يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَـمِهِمْ]

(И помнете) в Деня ще позовем всички хора с техните водители(Имам-записа на добрите и лошите дела). (17:71) значещо,че Книгата на делата им ще свидетелства за техните дела,независимо добри ли са или лоши.Това е като в Аята:

[وَوُضِعَ الْكِتَـبُ وَجِـىءَ بِالنَّبِيِّيْنَ وَالشُّهَدَآءِ]

(И ще бъде положена Книгата [на делата], и ще бъдат доведени Пророците и свидетелите)(39:69) и:
[وَوُضِعَ الْكِتَـبُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يوَيْلَتَنَا مَا لِهَـذَا الْكِتَـبِ لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا وَوَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِرًا وَلاَ يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا ]

(И ще бъде изложена книгата [на делата]. Тогава ще видиш престъпниците в уплах от онова, което е в нея, и ще кажат: “О, горко ни!” Каква е тази книга, която не пропуска нищо, нито малко, нито голямо, без да го пресметне?” И ще намерят пред себе си всичко, което са вършили. Твоят Господ никого не угнетява.)(18:49)

[وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلاً أَصْحَـبَ القَرْيَةِ إِذْ جَآءَهَا الْمُرْسَلُونَ - إِذْ أَرْسَلْنَآ إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُواْ إِنَّآ إِلَيْكُمْ مُّرْسَلُونَ - قَالُواْ مَآ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَآ أَنَزلَ الرَّحْمَـنُ مِن شَىْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ - قَالُواْ رَبُّنَا يَعْلَمُ إِنَّآ إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ - وَمَا عَلَيْنَآ إِلاَّ الْبَلَـغُ الْمُبِينُ ]
и ако съм сгрешила в превода е от мен и шейтана ,а ако съм обяснила значенията добре е от Аллах Та'ала

7
Хаййак Аллах!

Кои са Байрам Ушев и Иззет Джалев,за пръв път ги чувам.Къде са учили,какво?

8
КОРАН / Re:КОРАН И КЕРИМ - Бг.превод
« -: 06 юли 2011, 15:15:42 »
Маша'Аллах!Джаззак-Аллаху кхайран! 

9
Селям. А да попитам - това всеки път когато влизаме в една и съща джамия или когато влизаме в нова джамия( различна от тази където кланяме постоянно?? )

Уа алайкум салам,

всеки път когато влизаш в която и да е било джамия.

10
Селям.
Значи е задалжително да сме с абдест когато четем(държим) Корана?! А когато нямаме Гусул Абдест може да четем Корана само  това което знаем на изуст?

Ако нямаш Гусл и си джунуб не можеш нито да държиш,нито да рецитираш наизустен Куран.

11
КОРАН / Тайните на сура Ал-Кахф
« -: 21 март 2011, 20:45:00 »
Бисмилла,
Задавали ли сте си въпроса защо Пророка салл Аллаху алайхи уассалам ни е предпоръчал да четем сура Ал-Кахф (Пещерата) всеки петък?

Нека да видим защо,инша'Аллах:

Тази Сура има ЧЕТИРИ истории с поуки,нека ги погледнем:

1) Хората в Пещерата:
Това е история за млади мъже,които живеели в град на неверници и решили да направият Хиджра (преселване) името на Аллах и да избягат от там.-Аллах ги награждава с милост в пещерата и ги защитава от слънцето-когато се събуждат,виждат че всички хора вече са вярващи.

Поука: ИЗПИТАНИЕ НА ВЯРАТА

2) Собственика на Двете Градини

Историята е за човек,благословен от Аллах с две красиви градини,но мъжът забравил да благодари на Този,който го е дарил щедро и дори се усъмнил в Аллах относно живота след смъртта.Така,че неговите градини били затрити.Човека се разкаял,но било твърде късно и неговото разкаяние не му донесло полза.

Поука: ИЗПИТАНИЕ С БОГАТСТВОТО

3) Муса алейхи салам и Кидр алейхи салам

Когато Муса Аллах да е доволен от него бил попитан ,,Кой има най-много знания сред хората на земята,, той отвърнал:''Аз'',но Аллах му открил,че има някой,който Знае повече от него.Тогава Муса Аллах да е доволен от него заминал да учи и разбрал как Божията Мъдрост понякога може да е скрита в нещата,които ние определяме като лоши.

Поука: ИЗПИТАНИЕ СЪС ЗНАНИЕТО

4) Дул-Курнайн

Това е историята на великия цяр,на който му били дадени знания и власт и пътувал по земята,за да помага на хората в разпространението на доброто.Той победил Йаджудж и Маджудж и построил здрава стена с помоща на хора,чиито език даже не разбирал.

Поука:ИЗПИТАНИЕ ПОСРЕДСТВОМ ВЛАСТ

По средата Аллах споменава Иблис,който губи от тези изпитания:

''И когато рекохме на ангелите: “Сведете чела пред Адам!”, те се поклониха, освен Иблис. Той бе от джиновете и не послуша повелята на своя Господ. Нима него и потомството му ще приемете за покровители вместо Мен, а те са ваш враг? Колко лоша е за угнетителите тази замяна!''

Сега нека разгледаме връзката между сура Ал-Кахф и Даджаал (Антихриста):

Даджаал ще се появи преди Съдния Ден с 4 изпитания:

*** Той ще казва на хората да служат на него,а не на Аллах:

ИЗПИТАНИЕ НА ВЯРАТА

***Ще му бъде дадена силата да кара дъжда да вали и спира и да изкушава хората с богатствата си.

ИЗПИТАНИЕ С БОГАТСТВОТО


*** Той ще бъде изпитание за хората заради ,,знанието си,, и нещата,които ще им казва:

ИЗПИТАНИЕ ПОСРЕДСТВОМ ЗНАНИЕТО

***Той ще владее голяма част от Земята

ИЗПИТАНИЕ ПОСРЕДСТВОМ ВЛАСТ


12
Шейх 'Утаймин казва:

,,..ако човек влезе в джамия не бива да сяда преди да се моли два рака'ата.Не бива да сяда докато не направи два рака'ата независимо по кое време влиза (в джамията),независимо дали е утро,следобед,нощ,ден,изгрев или залез,независимо по кое време,защото Пророка казва:

,,Ако някой от вас влезе в масжид (джамия),тогава не трябва да сяда долу докато не се моли два рака'ата.(записан от Букхари,Китааб ал-Тахаджуд,№ 1163 и Муслим в Китаб Салаат-ул-Мусаафирин № 70 и Ахмад в неговия Муснад 311/5)

Това е категорично до такава степен,че когато по времето на кутбата,в петък дошъл мъж и седнал,Пророка спрял лекцията и се обърнал към човека:

Моли ли се?

Мъжа отвърнал:

Не.

Пророка казал:

Стани и се моли два рака'ата и ги извърши бързо. (т.е.направи ги кратки,за да може да слушаш кутбата).(записан от Ахмед в ал-Муснад 302/3,Табараани в ал-Кабир 193/7 и Ибн Кузайма в неговия Сахих 1453)

Осланяйки се на този хадис,някои от 'улама (учените) твърдят,че двата рака'ата при влизане в джамия са уаджиб (задължителни) защото Пророка наредил на мъжа да ги извърши при все,че бил зает със слушане на лекцията,а слушане на кутбата е само по себе си уаджиб и не може да извършваш нещо друго,което не е на по-горно ниво от уаджиб.

Заради това тези учени достигат до извода,че когато човек влиза в джамия в състояние на уду' и сяда без да се моли-извършва грях.


13
Сега ще трябва да ни каниш на втория валиден ниях  :D

14
Сура Нази’ат (Изтръгващите №79)




Предговор:

Сурата е Меканска.
Заключителната част от сура Наба’ се отнася за началото на тази сура;
Аллах казва:

يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا ۖ لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا

в Деня, в който Духът [Ангела Джибрил] и ангелите ще се възправят в редица. Не ще продумат, освен комуто Всемилостивият (Аллах) позволи, и той ще говори (само това),което е правдиво.
(Наба’ 78:38)

Т.е. Аллах завършва предходждащата я сура със споменаване на Съдния Ден и започва тази сура със споменаване на Последния (Съдния) Ден.

Клетви:

В началото на Сурата,Аллах дава клетви (Аксаам).Защо се използват именно клетви?
Много хора от ранните поколения,вкл. учениците (Таби’ун) на сподвижниците на Пророка смятат,че клетвите се използват за да покажат нещо:

-Висота
-Могъщество
-Страхопочитание

Т.е. Аллах се кълне в слънцето,луната,денят,времето и т.н.

В книгата си ,,Ал Му’иин фи ал Аксаам ал Яур’ан,,(Значението на клетвите в Курана),Ибн ал Кайим казва,
че между клетвата на Аллах и смисъла на сурата има връзка.
Това е силно въздействащ начин да се представи значението на сурата.
Напр. В сура Киама’ Аллах казва:

Лаа Уксиму би Йаум ил-Киама’,уа Лаа Уксиму бин-Нафсин Лаууаама’.
(Не,кълна се в Деня на Възкресението,и се кълна в многоукоряващата (се) душа/нафс/съвест).

По-нататък с сурата се говори детайлно по тези въпроси.

В речта клетви се използват:

1.-Когато аудиторията не вярва в това,което казваш.(напр. ,,кълна се в Аллах,че бях там)

2.-За да се покаже недоволството на този,който се кълне.Т.е. този,който е ядосан дава клетва (напр. Кълна се,ако не направиш това,няма да говоря повече с теб).

3-За да се вземат думите ти Насериозно:
Когато хората чуват Курана,те го подминават мислейки,че Пророка на Аллах си създава своя религия.
Аллах ползва Клетви,за да направи посланието силно и каращо хората да осъзнаят важността на речта в която присъстват Клетви.

4-Клетвите в Курана са логичен компонент в представянето на началото или предшественик на това за което ще се говори в сурата.

1:Айа 1:

وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا

уан-наази’аат гхаркан
Кълна се в [ангелите] ,които изтръгват [душите] с все сила

Ан-Нази’аат

Наз’-за изтръгнеш със сила.

Гхарка-потапям се.(маф’ул мутлак мин гхайри лафдхихи-глагола е споменат (в случая Гхарка) без Наз’ да се повтаря (като:Уан-Нази’ати Наз’а))

Какво се описва тук?

Описва се образа на някой,който се потапя в нещо и го изважда със сила.

Мнозинството от коментаторите казват,че това са Ангелите основавайки се на мнението на Абдулла’ ибн Аббас (сподвижник и братовчед на Пророка (с.а.с.))

ал Багхауи отбелязва:Ибн Аббас смяташе така:Нази’ат и Нашитаат,Сабихаат,Сабикаат и Мудабираат-всички те са Ангели.

Друго предположение е това на Хасан ал Басри който смята,че това са звездите,т.е.кометите,които биват откъснати от небето.

мнение №3:

Трябва да знаете,че Аллах използва двусмислени термини за чието значение учените имат различни предположения.Например учението от 1-вия век на Исляма са на различни мнения и това е доказателство,че айата е двусмислена,а не еднозначна (мутлак)-така,че да има различни мнения не е куфр (неверие).

Муффассирун-ите (учени,които се занимават с тълкуването на Курана) изучават различните мнения и доказателства,за да определят кое е най-правилното.

Едно от достоверните тълкованията е,че Нази’ат се отнася за Ветровете.
Заради наставката (в края на думата),която е ____ААТ и се отнася за ветровете преди ,т.е. Мурсалаат,Дхарийаат,Джаарийаат и това е силно лингвистично доказателство.

Въпреки това,най-разпространеното мнение е,че думата обозначава ангелите.

ал Ислаахи: казва,че са вертовете.Защо той смята така?
Той оспорва,казвайки,че Ан-Нази’аат е в женски род и множествено число __ААТ [буквите Алиф и Та в края] (джам’ му’аннаф салим)
А Аллах говори негативно срещу приписването на женски пол на Ангелите:

أَفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُم بِالْبَنِينَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِنَاثًا ۚ إِنَّكُمْ لَتَقُولُونَ قَوْلًا عَظِيمًا
(за Себе Си (вашия Господ) е взел дъщери измежду ангелите? )-Исра’ 17:40

Както виждаме,Аллах критикува това.

Когато Аллах говори за ангели в Курана,Той го прави в следната последователност:Мунзалиин,мусаууимиин,мурдафиин (всички в мъжки род,множествено число-джам’мудахккар салим)
Дори когато Аллах споменава Ангелите в женски род,множествено число ’’каалаТ ал малаа’ика’’ (каза ангелите..),това е заради дифтонгизираните множествени числа (джам’ат-таскиир).А този вид множествени числа в арабския се ползват в женският им род.
Обаче когато местата се разменят т.е. Малаа’икату КаалОО (ангелите казаха)-виждаме отново мъжки род,множествено число.

2-Друга обосновка на учените,че думата не се отнася за ангелите е ,че айата описва нещо,което се потапя в нещо друго и го издърпва.
В хадита за смъртта се описва как душата бива издърпвана извън тялото от основата на стъпалото и в този случай ангелите не влизат в него.И Аллах знае най-добре.

Те оспорват и казват,че няма конкретно описание на ангели,които влизат в телата за да извадят душите.

На лице са две мнения,едното е популярното,другото е по-силно обоснованото.

Това показва всестранната същност на Кур’ана.Отбележете,че когато тези Мекански (низпослани в Мекка) сури биват рецитирани ,те са чути от хора сред които неверниците преобладват.
Когато ги чуват,те не питат Пророка на Аллах за обяснения на айатите (заради гордостта си).Политеистите обаче ги запаметявали (защото арабите имали невероятно добра памет и помнели дори чутото само веднъж) и отминавали.

Така,че когато Меканските сури биват низпослани,неверниците разбирали (дори и това да е било задълбочено разбиране) някои части от Кур’ана.

لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُّبِينٌ Лисаанин ‘арабиййун мубин
този [Коран] е на ясен, арабски език. –(Нахл 16:103.)


Aллах казва: يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۚ وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ - Знае Той (Аллах) какво прониква в земята и какво излиза от нея, и какво се спуска от небето, и какво се издига към него. (Саба’ 34:2)

Неверниците мислят,че цитираната айа се отнася за Дъжда и Семената посяти в Земята и Растенията,които поникват от нея.
Но вярващия има по-дълбоко и духовно разбиране и знае,че айята също се описва хората,които умират,погребват се в земята и след това биват възкресени в Съдния Ден.

Това в едно и също твърдение,но с различно ниво на разбиране. (субхан-Аллах!)

Ислахи коментира: ''Най-верояно Политеистите приемали,че тези айати се отнасят за Ветровете.
Докато тълкованието,че са Ангелите е също истинно и най-популярното.''

Някои учени подкрепят мнението,че тази айа се отнася за ветровете,посочвайки следната айа:

إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ -Изпратихме срещу тях вихър в ден на непрестанно злочестие, изтръгващ хората, сякаш са стволове на изскубнати палми.-(Камар 54:19)

Посяга и изтръгва навън (Наз’) се използва за Риих:Вятър в Кур’ана.

Така,че ако бяха:

Ветрове:Аллах се кълне в урагана и буреносните втрове,които със сила изтръгват дървета от корените или сгради от основите им и т.н.

Ангели:Аллах се кълне в ангелите които влизат в тялото на неверника и изтръгват техните души -които не искат да излязат- със сила.

15
Обществото винаги ще се разделя на две: едните са тези,които следват Исляма и другите са тези,които го мразят и ненавиждат,така е било винаго.Сидеров ми напомня на Абу Джахл,но най-хубавата молитва (дуа),която можем да направим за него е :инша'Аллах Аллах да го напъти към истината и въпросния да приеме Исляма.

Брат Мустафа,маша'Аллах имаш дар-слово,учи и разпространявай Исляма с красиви думи,инша'Аллах.

Страници: [1] 2 3 ... 24