Въпросът е доста кратък, а отговорът доста дълъг....но ще се постарая инш. да споделя това, което знам по въпроса...
На кратко:
В хадис предаден от Ебу Хурейра (р.а.) се разказва, че пратеника на Аллах (с.а.с) е казал: „Не се приема никяха, освен със следните четирима: Искащият (младоженецът), бащата (или настойникат) на момичето, и двама свидетели.” (Хадисът е предаден от Бейхаки в Кубра – 7/125 и от Таберани в Муаджем ал-Кебир – 18/142) под номер 299)
А в хадис от Айша (р.а) се казва, че Пророка (с.а.с) е казал: „За да е валиден никаха, трябва да са на лице следните четирима: Настойникът на момичето, младоженецът и двама свидетели.” (Хадисът е предаден от Даракутни в Сунен – 3/224)
Както се вижда от преданията по горе Имамът не е шарт в никяха, за това според учените, позволено е един от бащите (вели) на младоженците да направи никяха...
След като подчертахме това, остава въпросът, дали е позволено бащата (или вали) на един от младоженците да стане свидетел в никяха...
Тук учените от различните ислямски мезхеби имат разногласие:
1) Първата група от учените са на мнение, че бащата (вали) не може да стане свидетел в никяха, поради близката му роднинска връзка.
На това мнение са учените от ханбелийският мезхеб и някои от шаафийте.
(Виж в следните книги: Ал-инсаф -20/253, Тасхих ал-фуруа 5/187, ал-Мезхаб-2/40, Ал-Уасит – 5/55) Раудат`ут Талибин-7/46)и още (el-Kâsânî, II, 253, 254; el-Fetâvâl-Hindiyye, I, 267, 268)
Според мнението на тази група, нито един от настойниците (вали) на младоженците не може да стане свидетел в никяха.
2) Втората група от учените, пък са на мнение, че един от настойниците могат дъ бъдат и свидетели в никяха. На това мнение са ханефийте, повечето от шафийте и някои от учените на ханбелийският мезхеб.
(Виж в книгите: Бидайету ал-Мубтеди -3/203, Бахру-р райк – 3/94, Мугни ал-Мухтадж 3/144, Ал-Мубдиу -7/47, Ал-Инсаф – 20/252)
Според учените от втората група един от настойниците на младоженците може да стане и свидетел в никяха. Като трябва да добавим, че в такъв случай само настойникът на момчето може да стане имам и свидетел, защото той ще е този, който ще пита настойника на девойката дали я дава за жена или не, или дали е съгласен да я ожени или не. В противен случай, ако настойника на момичето стане имам и свидетел, сам трябва да пита себе си и да отговаря....
На-края:
Трябва да знаем, че подобни случай на днешно време може да се случат много рядко, за това най-редно е никяхът да се прави както му е реда в ислямското законодателство. Това, което споменахме по-горе може да важи при извънредни случай (например: при липса на хора, при липса на мюсюлмани в това общество, или ако това се случи на необитайно място)....
Това е и все пак Аллах знае най-добре!