Селямун алейкум!
Извинявайте за закъснението с отговора!
Братът Юсуф е казал:
Да разбира се. Това си е стандартно.
Нещо, което е стандартно сред мюсюлманите в българия (а и на други места по света) не означава, че сто процента е правилно.
По времето на пророка (с.а.с) суннетите на намаза са се кланяли по два, по два рек`ата, което означава, че такава практика не е съществувала.(1) Дори и да има такива предания, те със сигурност са слаби, защото самият суннет на икиндията (аср) се оспорва сред учените (дали пратеника на Аллах (с.а.с) го е кланял или не). В предание предадено от Бухари и Муслим се разказва, че ибн Омар (р.а.) е казал: Пратеника на Аллах (с.а.с) каза: "Който кланя през денонощието дванадесет рек`ата (сунна), за него ще бъде построена къща в Рая", а в преданието на Несай и Тирмизи се допълва: "Два рек`ата преди фарда на Феджр (сутринната молитва), четири преди фарда на Зухр (обядната молитва), дав рек`ата след Зухр, два рек`ата след Магриб (вечерната молитва) и два рек`ата след нощната молитва (Иша)." (3) А в преданието на Несаий се казва: "Два рек`ата преди Аср" - вместо "два рек`ата след Иша." Тук не се споменава за четири рек`ата преди аср. Има и други предания по този въпрос, които са предадени от Ебу Давуд и Тирмизи, но самите тези предания са слаби. Казваме; преданията са слаби, което не означава, че този суннет се отхвърля!! (Тук споменаваме само мненията на различни учени по този въпрос).
Ето и преданията: От Ибн Омар (р.а.) се разказва, че Пратеника на Аллах (с.а.с) казал: “Аллах да се смили над този, който кланя четири рек`ата преди Аср.” (3)
А в другото предание се казва: “Пророкът на Аллах (с.а.с) кланяше четири рек`ата преди Аср, като даваше селям след всеки два рек`ата....” (т.е. кланяше два по два рек`ата).(4)
Суннетът преди намазът Аср (икиндия) според повечето учени е “суннет`ул гайри муеккад” (т.е. суннет с второстепенно значение - или суннет, който в повечето случай е бил изоставян от Пратеника на Аллах (с.а.с). Има и други от учените, които казват, че е мустехаб(т.е. одобрено).
А това, че трябва да се учи "аллахумме салли и барик" след двата реката на този суннет е споменато в някои от книгите на ханефииският мезхеб (школа), като се допълва, че това действие е мустехаб според тях (т.е. учените от тази школа).(5)
След всичко това разбираме, че (специално за суннетите преди аср) няма определена форма как трябва да се кланят и колко рек`ата трябва да бъдат. По добре е да се кланят по два по, два рек`ата както е споменато в хадисите (т.е. след първите два рек`ата да се дава селям, след което да се кланят още два рек`ата отделно).(6)
Виж:
1-Задул Меад (1/73-74)
2-Бухари и Муслим
3-Тирмизи, Ебу Давуд, Ахмед.
4- Тирмизи, Несаий, Ибн Мадже.
5- Фъкх`ус Сунна (1/132)
6-Фетеуа`и Хиндийе (1/154).
Това е и все пак Аллах (с.т) знае най-добре!